|
Да 2020 года GPON з'явіцца ў кожнай гарадской шматпавярхоўцы.
У Беларусі ADSL масава замяняюць на тэхналогію GPON (Gigabit-capable Passive Optical Network), з дапамогай якой можна істотна "разагнаць" хуткасць перадачы дадзеных. Колькасць абанентаў - карыстальнікаў тэхналогіі GPON ўжо складае 600 тыс. Да канца 2016-га яна дасягне адзнакі ў 1 млн. Аб рэвалюцыі хуткасці доступу ў Інтэрнэт, перспектывах Wi-Fi і барацьбе з шэрым трафікам у інтэрв'ю БЕЛТА расказаў намеснік генеральнага дырэктара па камерцыйных пытаннях РУП "Белтэлекам" Сяргей Туромша.
- Рэвалюцыя хуткасці доступу ў Інтэрнэт ужо адбываецца. Даступная для абанента хуткасць вырастае ў разы. Паводле ацэнак экспертаў, у перспектыве на адну хатнюю гаспадарку будзе неабходны канал доступу з хуткасцю перадачы не менш за 1 Гбіт / с. Відавочна, што існуючыя медныя абаненцкія лініі не здольныя забяспечыць неабходныя параметры для перадачы такіх аб'ёмаў інфармацыі. Са з'яўленнем новых сэрвісаў і сеткавых прыкладанняў трэба павялічваць ёмістасці транспартных сетак, мадэрнізаваць сеткі стацыянарнага шырокапалоснага доступу і ўкараняць новыя тэхналогіі "апошняй мілі" ("апошняя міля" - канал для злучэння абсталявання кліента і вузла доступу правайдэра. - Заўвага. БЕЛТА).
Таму ў апошнія гады "Белтэлекам" будуе сеткі доступу з прымяненнем тэхналогіі GPON, якія прадугледжваюць давядзенне валаконна-аптычнага кабеля да абанента і якія дазваляюць ўжо сёння прадастаўляць хуткасць доступу ў інтэрнэт да 1 Гбіт / с. Да канца 2015-га абаненцкая база сеткі GPON "Белтэлекама" наблізілася да 600 тыс., У 2016-2020 гадах яна вырасце ў некалькі разоў. Да 2020-га GPON будзе ў кожнай гарадской шматпавярхоўцы. Трэба разумець, што GPON не толькі забяспечвае доступ да Інтэрнэту, тэлебачання, тэлефаніі. Гэтая тэхналогія дапамагае кіраваць у тым ліку ахоўнай сігналізацыяй, дамафонам.
Разам з будаўніцтвам сетак доступу нарошчваюцца магутнасці і прапускная здольнасць магістральных, ўнутрызонавых і мясцовых транспартных сетак электрасувязі. Прадугледжваецца пракладка валаконна-аптычных ліній сувязі (ВАЛС) у сельскай мясцовасці. Сёння ўсе абласныя і райцэнтры маюць не менш за два падыходы па ВАЛС, па іх падключана больш за 85% сельскіх АТС.
Наступны крок - гэта забеспячэнне роўнага доступу да інфармрэсурсаў для ўсіх жыхароў краіны. Да 2020 года высакахуткасныя лініі падвядуць да ўсіх сельскіх населеных пунктаў, дзе больш за 100 хатніх гаспадарак.
- Ці адсочвае "Белтэлекам" запатрабаванасць карыстальнікамі рэсурсаў Інтэрнэта? Да чаго аддаюць перавагу беларускія юзэры?
- "Белтэлекам" увесь час ажыццяўляе маніторынг запатрабаванасці Інтэрнэт-рэсурсаў, для таго каб аператыўна пашыраць знешні шлюз. У беларусаў найбольш папулярныя замежныя Інтэрнэт-рэсурсы, на долю ж ўнутраных прыпадае каля 5% аб'ёму знешняга шлюза.
Больш за ўсё трафіку спажываецца з 19.00 да 23.00, а мінімум прыпадае на перыяд з 3.00 да 7.00. Летам трафік зніжаецца на 30%, што тлумачыцца адпачынкамі і канікуламі.
Суадносіна расійскага і заходняга сегментаў сеткі Інтэрнэт у апошнія гады змянілася, цяпер яна складае прыблізна 50 на 50. Некалькі гадоў таму пераважаў расійскі напрамак, яго доля складала 70%.
Больш за 40% трафіку прыходзіцца на папулярныя ў беларусаў YouTube, "Вконтакте" і Mail.ru. Усё часцей абанентаў цікавіць цяжкі відэакантэнт.
- Да якога аб'ёму плануецца пашырыць Інтэрнэт-шлюз краіны ў бліжэйшыя гады?
- На 1 студзеня 2016 года ёмістасць знешняга шлюза складала 670 Гбіт/с. За апошнія пяць гадоў яна павялічылася ў 15 разоў і да 2020-га можа скласці больш за 1,5 Тбіт / с.
Перад "Белтэлекамам" стаіць задача максімальна павялічыць хуткасць доступу ў Інтэрнэт і мінімізаваць затрымку пры перадачы дадзеных. Для гэтага мы працуем па розных напрамках, прыярытэтам застаюцца прамыя пірынгавыя каналы з буйнымі Інтэрнэт-рэсурсамі (Google, VK, Mail.ru і г.д.).
Для набліжэння кантэнту да абанента ў краіне будуць размяшчацца CDN - прылады міжнародных аператараў. Гэта сеткавая інфраструктура, якая дазваляе аптымізаваць дастаўку і дыстрыбуцыю кантэнту канчатковым карыстачам ў сетцы Інтэрнэт. У кропках прысутнасці сеткі CDN будзе павялічана хуткасць загрузкі аўдыё-і відэаматэрыялаў, праграмнага, ігравога і іншых відаў лічбавага кантэнту. Яшчэ адзін важны напрамак - перанос кэшуюцца сервераў сусветных інтэрнэт-рэсурсаў у дата-цэнтр "Белтэлекама" для скарачэння спажывання знешняга трафіку. Шэраг такіх праектаў ужо рэалізаваны ў 2014-2015 гадах.
- Як будзе развівацца Wi-Fi?
- "Белтэлекам" стварыў амаль 375 тыс. Кропак доступу Wi-Fi па ўсёй краіне, з якіх каля 373 тыс.- так званы хатні Wi-Fi. Паслугі Wi-Fi пазіцыянуюцца ў першую чаргу як альтэрнатыўны, адносна танны варыянт бесправаднога доступу ў Інтэрнэт. Таму ў перспектыве плануем яшчэ больш пашырыць сетку Wi-Fi, "падставіўшы плячо" мабільным аператарам, якія развіваюць тэхналогіі 3G і 4G.
У апошнія гады "Белтэлекам" актыўна развівае і сетку грамадскага Wi-Fi. Ён сёння даступны ў гасцініцах, спорткомплексах, гандлёвых цэнтрах, рэстаранах, кафэ і іншых месцах. Прычым калі 2-3 гады таму ініцыятыва "Белтэлекама" па развіцці сеткі Wi-Fi ў грамадскіх месцах ўспрымалася ўласнікамі памяшканняў насцярожана, то сёння заказчыкі самі звяртаюцца да нас з падобнымі праектамі і часцяком гатовы ўдзельнічаць у фінансаванні будаўніцтва сетак Wi-Fi, бачачы ў гэтым дадатковае канкурэнтная перавага.
Рашэнне аб тым, платным ці бясплатным будзе Wi-Fi для кліента, заказчык прымае самастойна.
- "Белтэлекам "запусціў партал самаабслугоўвання сеткі Wi-Fi, з дапамогай якога можна, у прыватнасці, кожны дзень атрымліваць 15-хвілінны доступ у Інтэрнэт бясплатна. Ці плануюцца іншыя падобныя праекты ў бліжэйшы час?
- Мы працуем над тым, каб зрабіць паслугу максімальна прывабнай для абанентаў. Таму ў планах прадпрыемства - прапанаваць спецыяльныя ўмовы падлучэння да Інтэрнэту па Wi-Fi. Мяркую, гэта зробіць паслугу больш папулярнай.
- Як у 2016 годзе будут змяняцца тарыфы "Белтэлекама" на Інтэрнэт?
- Тарыфная палітыка будзе гнуткай. Прыярытэтам застаецца стымуляванне пераходу абанентаў на высакахуткасныя тарыфныя планы.
Улічваючы сусветны вопыт, мы мадэрнізавалі лінейку тарыфных планаў "Рэкорд" для абанентаў, якія выкарыстоўваюць тэхналогіі сеткі PON. У 2015 годзе пераведзены ў архіў тарыфныя планы 1 Мбіт / с, 2 Мбіт / с на медных лініях. У якасці стартавага тарыфу прапануецца "Дамасед старт" з хуткасцю доступу да 3 Мбіт / з з улікам тэхнічнай здольнасці абаненцкай лініі.
За апошнія некалькі гадоў кошт 1 Мбіт / с істотна знізілася. Напрыклад, у 2014-м стартавым тарыфных планам нелімітуемага доступу ў ADSL-сегменце быў "Дамасед" (хуткасць доступу ў Інтэрнэт 1 Мбіт / с). Кошт 1 Мбіт / с тады складаў Br78,4 тыс., ці прыкладна 1,5% сярэдняй заработнай платы па краіне. У 2015-м самым папулярным тарыфным планам стаў "Дамасед класік" (2 Мбіт / с). Кошт 1 Мбіт / с на ім складаў Br44,9 тыс., ці 0,7% сярэдняй заработнай платы. На новым плане "Дамасед старт" (3 Мбіт / с) кошт 1 Мбіт / с складае Br41,5 тыс., ці 0,6% сярэдняй заработнай платы. Тэндэнцыя да зніжэння кошту 1 Мбіт / с відавочная.
Аналагічную сітуацыю можна прасачыць і на сетцы GPON. Да прыкладу, у 2013-2014 гадах тарыфны план "Рэкорд 10" (хуткасць доступу ў Інтэрнэт 10 Мбіт / с) каштаваў Br264 тыс., а сёння - Br135 тыс. Адносна сярэдняй заработнай платы кошт 1 Мбіт / с знізіўся з 0,6% да 0,2%, гэта значыць у тры разы.
- Ці актуальна для "Белтэлекама" праблема шэрага трафіку?
- Такая праблема закранае інтарэсы не толькі "Белтэлекама", але і ўсіх беларускіх аператараў сувязі. Гэты выгляд махлярства прадугледжвае незаконную тэрмінацыю (перадачу) міжнароднага тэлефоннага трафіку з-за мяжы. Пры гэтым пакутуе якасць паслуг, як следства - наносіцца шкода правам абанентаў і інтарэсам аператараў сувязі.
Факты махлярства мы выяўляем з дапамогай спецыяльнага абсталявання, а таксама ўзаемадзейнічаючы з іншымі аператарамі сувязі, у тым ліку замежнымі. У асобных выпадках звяртаемся непасрэдна да абаненту для пацверджання парушэнняў, перадаем інфармацыю ў праваахоўныя органы для праверкі.
Разам з тым праблема шэрага трафіку сёння не носіць маштабнага характару. Яго доля складае ад аднаго да некалькіх працэнтаў ад агульнага аб'ёму міжнароднага тэлефоннага трафіку. Беларускім аператарам сувязі атрымоўваецца стрымліваць яго рост і супрацьдзейнічаць ашуканцам, дзякуючы ўзаемадзеянню з праваахоўнікамі вінаватыя прыцягваюцца да адказнасці, у тым ліку крымінальнай.
- Якія тэндэнцыі можна адзначыць у плане падлучэння да тэлефоннай сувязі?
- Рынак паслуг тэлефоннай сувязі знаходзіцца на стадыі насычэння. Гэта адносіцца як да фіксаванай тэлефоннай сувязі, якую прадастаўляе "Белтэлекам", так і да мабільнай.
Абаненты ўсё больш адчуваюць змены, звязаныя з развіццём IT-рынку, і "Белтэлекам" актыўна пераключае абанентаў на тэхналогію IMS. Такая сетка электрасувязі з выкарыстаннем мультысэрвіснай платформы дазваляе прадастаўляць паслугі, заснаваныя на розных камбінацыях голасу, тэксту, графікі і відэа.
- Ці шмат беларусаў ужо карыстаюцца IMS-тэлефаніяй?
- База стацыянарнай тэлефоннай сувязі ў краіне складае звыш 4,4 млн абанентаў, з іх каля 30% - абаненты сеткі электрасувязі з выкарыстаннем мультысэрвіснай платформы. Плануецца, што пераважная большасць абанентаў традыцыйнай тэлефаніі стануць абанентамі IMS да 2020 года.
- Ці запатрабаваная ў беларусаў паслуга падключэння да інтэрактыўнага тэлебачаньня? Як аператар плануе развіваць ZALA?
- Сёння па долі хатніх гаспадарак, якія карыстаюцца сэрвісам IPTV, мы з'яўляемся адным з лідэраў у Еўропе. На канец 2015 інтэрактыўным тэлебачаннем ZALA карысталіся больш за 30% беларускіх хатніх гаспадарак. Асноўны прыярытэт IPTV - прасоўванне пашыраных пакетаў тэлеканалаў.
"Белтэлекам" укараніў у 2013 годзе паслугу эфірнага лічбавага тэлебачання, і ўжо больш за 100 тыс. xалавек з'яўляюцца пастаяннымі карыстальнікамі дадзенага сэрвісу. У 2015-м у Беларусі з'явілася інтэрнэт-тэлебачанне Smart ZALA, абанентам якога сёння даступна больш за 70 каналаў.
- Якія яшчэ змены чакаюць абанентаў "Белтэлекама" ў гэтым годзе?
- Прыярытэтамі ў 2016 годзе будзе далейшае будаўніцтва інфраструктуры ВАЛС, развіццё новых сэрвісаў, істотнае абнаўленне лінейкі пакетаў паслуг.
У апошнія гады сталі звыклымі паслугі, якія прадстаўляюцца па мадэлі Triple Play, якія аб'ядноўваюць перадачу мовы, дадзеных і відэа. Гэта шырокапалосны доступ у Інтэрнэт byfly, інтэрактыўнае тэлебачанне IPTV ZALA, а таксама новыя паслугі - OTT-тэлебачанне Smart ZALA, HDTV, відэа-канферэнц-сувязь, дамафон, IP-тэлефанія. У планах - укараніць паслугі "Відэаназіранне", "Разумны дом", пашырыць сетку Wi-Fi ва ўстановах адукацыі.
- Якія прэтэнзіі прад'яўляюць кліенты да "Белтэлекаму" як да пастаўшчыка паслуг?'
- Мы старанна аналізуем ўсе звароты, якія паступаюць. Для аператыўнай сувязі з кліентамі працуюць гарачыя лініі, даведачная служба па пытаннях пераходу на эфірнае лічбавае тэлевяшчанне (172), кансультацыя па паслугах (130), служба тэхнічнай падтрымкі (123). Пытанне "Белтэлекаму" можна накіраваць праз адпаведную форму на нашым сайце.
Трэба адзначыць, прэтэнзіі да якасці паслуг у лідэры па колькасці зваротаў не ўваходзяць. Значна часцей пытанні датычацца разлікаў за паслугі, пераходу на тэхналогію GPON (просяць паскорыць яе падлучэнне), аказанне Інтэрнэт-паслуг у аддаленых раёнах, пераключэнне тэлефона на IMS-платформу.
- Беларусь у рэйтынгу Міжнароднага саюза электрасувязі па індэксе развіцця інфармацыйна-камунікацыйных тэхналогій (ІКТ) паднялася да 36-га месца. Задача - увайсці ў 30-ку. Як "Белтэлекам" можа дапамагчы вырашыць гэтую задачу?
- "Белтэлекам" як вядучы дзяржаўны аператар электрасувязі непасрэдна ўдзельнічае ў развіцці ІКТ. Так, прадпрыемства з'яўляецца найбуйнейшым у краіне правайдэрам паслуг хостынгу інфармрэсурсаў дзяржорганаў і арганізацый, забяспечвае надзейнае і абароненае прадстаўніцтва дзяржавы ў Інтэрнэце. У сэрвісных пунктах "Белтэлекама" забяспечаны доступ карыстальнікаў да дзяржаўных інфармрэсурсаў (гаворка ідзе пра паслугу "Арганізацыя доступу да інфармацыйных рэсурсаў, уключаных у агульнадзяржаўную аўтаматызаваную інфармацыйную сістэму). Таксама з пачатку года"Белтэлекам" атрымаў права выдаваць электронныя лічбавыя подпісы.
Мяркую, што ўкараненне "Белтэлекамам" новых паслуг, інвеставанне ў развіццё тэлекамунікацыйнай інфраструктуры паспрыяюць ўзмацненню пазіцый Беларусі ў дадзеным рэйтынгу.
БЕЛТА